Clinical Management of Acute Portal/Mesenteric Vein Thrombosis

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: Clinical Management of Acute Portal/Mesenteric Vein Thrombosis
المؤلفون: Martin Loss, Sven A. Lang, Walter A. Wohlgemuth, Hans J. Schlitt
المصدر: Viszeralmedizin
بيانات النشر: S. Karger AG, 2014.
سنة النشر: 2014
مصطلحات موضوعية: Portal/mesenteric vein thrombosis, medicine.medical_specialty, Review Article • Übersichtsarbeit, Cirrhosis, business.industry, medicine.medical_treatment, Gastroenterology, Intervention, Recanalization, Thrombolysis, medicine.disease, Malignancy, Thrombosis, Mesenteric Vein, Portal vein thrombosis, Surgery, medicine, Portal hypertension, Thrombus, business
الوصف: Acute thrombosis of the portal vein (PV) and/or the mesenteric vein (MV) is a rare but potentially life-threatening disease. A multitude of risk factors for acute portal vein thrombosis (PVT)/mesenteric vein thrombosis (MVT) have been identified, including liver cirrhosis, malignancy, coagulation disorders, intra-abdominal infection/inflammation, and postoperative condition.This article analyses the treatment options for acute PVT/MVT.Initially, the clinical management should identify patients with an intra-abdominal focus requiring immediate surgical intervention (e.g. bowel ischaemia). Subsequently, emphasis is placed on the recanalization of the PV/MV or at least the prevention of thrombus extension to avoid long-term complications of portal hypertension. Several therapeutic options are currently available, including anticoagulation therapy, local/systemic thrombolysis, interventional or surgical thrombectomy, and a combination of these procedures. Due to the lack of prospective randomized studies, a comparison between these therapeutic approaches regarding the efficacy of PV/MV recanalization is difficult, if not impossible.In patients with acute PVT/MVT, an individualized treatment based on the clinical presentation, the underlying disease, the extent of the thrombosis, and the patients' comorbidities is mandatory. Therefore, these patients should be considered for an interdisciplinary therapy in specialized centres with the option to utilise all therapeutic approaches currently available.Die akute Thrombose der Portalvene (PV) und/oder der Mesenterialvene(n) (MV) ist eine seltene, jedoch potenziell lebensbedrohliche Erkrankung. Eine Vielzahl von Risikofaktoren wie Leberzirrhose, maligne Tumoren, Gerinnungsstörungen, intraabdominelle Infektionen/Entzündungen und postoperativer Zustand konnte mit der akuten Portalvenen-/Mesenterialvenenthrombose (PVT/MVT) in Zusammenhang gebracht werden.In der vorliegenden Arbeit werden die Behandlungsoptionen bei akuter PVT/MVT analysiert.Das Management der akuten PVT/MVT sollte zunächst Patienten identifizieren, die aufgrund eines intraabdominellen Fokus eine umgehende chirurgische Therapie benötigen (z.B. Darmischämie). Ziel der weiteren Behandlung sollte dann eine Rekanalisation der PV/MV oder zumindest eine Verhinderung der Thromboseausbreitung sein, um Langzeitkomplikationen der portalen Hypertonie zu verhindern. Verschiedene therapeutische Optionen, z.B. die therapeutische Antikoagulation, lokale/systemische Lyse, interventionelle oder chirurgische Thrombektomie, bzw. deren Kombination stehen zur Verfügung. Aufgrund fehlender prospektiv-randomisierter Studien ist jedoch ein Vergleich hinsichtlich der Effektivität der einzelnen Therapieverfahren schwierig, wenn nicht gar unmöglich.Eine individualisierte Therapie unter Berücksichtigung des klinischen Erscheinungsbilds, der zugrunde liegenden Erkrankung, der Ausdehnung der Thrombose und der Komorbiditäten des Patienten ist aus unserer Sicht dennoch erforderlich. Daher sollten Patienten mit akuter PVT/MVT einer interdisziplinären Behandlung an spezialisierten Zentren, die alle derzeit vorhandenen Therapieoptionen anbieten können, zugeführt werden.
تدمد: 2297-475X
2297-4725
DOI: 10.1159/000369896
URL الوصول: https://explore.openaire.eu/search/publication?articleId=doi_dedup___::86579cc6bab6b1eccc9c7ad6a6e1836b
https://doi.org/10.1159/000369896
Rights: OPEN
رقم الانضمام: edsair.doi.dedup.....86579cc6bab6b1eccc9c7ad6a6e1836b
قاعدة البيانات: OpenAIRE
الوصف
تدمد:2297475X
22974725
DOI:10.1159/000369896